Hem

Tillbaka till min Mac

Funktionen ”Tillbaka till min Mac”

Den fungerar tyvärr inte fullt ut som den tidigare gjort.

Så frågan är: Fixa till eller ta bort?

 

Det här inlägget kommer fokusera på 2 saker:

  • Att Apple förstört en funktionalitet (Dela skärm) som fanns i OS X Mavericks och som då fungerade smärtfritt.
  • Apples tråkiga sätt att hantera klagomål kring denna funktion.

Kör du på Mavericks fortfarande?

GÖR INGENTING – och för allt i världen: uppgradera INTE!!

Som ni kan läsa i ”The Story Behind” så har uppgraderingen från Mavericks till Yosemite orsakat en del problem.

När jag tvingades efter hårddisk-krascharna att köpa en ny iMac, så kom den med Yosemite. För att kunna nyttja ”Tillbaka till min Mac” så uppmanades jag att uppgradera alla mina övriga Mac:ar till Yosemite – hur det gick kan ni läsa i ”The Story Behind” – När det sedan var dags att använda ”Tillbaka till min Mac”, så gick det bara lokalt. Alltså: Jag kunde sitta med min MacBook Pro vid sidan av min iMac och dela bildskärm – om jag var uppkopplad på samma router (AirPort Time Capsule) och befann mig på samma fysiska plats.

Det var ju inte så det var tänkt. Tanken var ju att man skulle kunna jobba och dela skärm med en annan Mac ståendes på en annan fysisk adress.

Helt plötsligt känns Mac och Apples produkter ganska värdelösa för mig som företagare.

När jag fick hjälp av Apples Support att nergradera från Yosemite till Mavericks återkom funktionaliteten. Att sedan en tidigare fullt funktionell MacBook Pro bara gav upp och kraschade i hårddisken 2 veckor senare är en annan diskussion i ett annat inlägg.

Så hur hjälper Apple dig?

VIKTIGT: Detta kommande avsnitt handlar inte om en enskild människa jobbandes på Apple, utan är enbart för att påvisa att Apple´s policies och processer inte är kundanpassade. Så ursäkta om någon känner sig träffad.

Hur hjälper dom dig? Hur tar dom ansvar för sina produkter?

Inte på något sätt.

Ja, du har sett det förut på denna sida. Men det är så det är – när man börjar se igenom deras support -policies och -processer, då känner man sig VÄLDIGT nerslagen av Apple.

  1. De har ett problem de känner till – Yosemite 10.10.1-2-3 släpptes för tidigt. Programvaran är långt ifrån klar och färdigtestad.
  2. Det finns inga lösningar färdiga för att återställa dina produkter.
  3. De vill ha dina negativa erfarenheter och använda dom för att leta fel och sedan produktutveckla – DU AGERAR SOM EN TESTPERSON i detta nu åt Apple.
  4. Du betalar för deras utveckling genom att genomlida fel som de skapat.
  5. Du får sitta på din egna betalda tid och tillsammans med deras Support och felsöka och ”åtgärda fel”. Borde det inte vara dom som sitter och gör det?
  6. Eftersom Apple vet att de förstört för dig och inte har en lösning – så kommer du inte få ditt fel löst. Men de fortsätter utnyttja dig och din tid för egen vinning.

applessupportpolicy

Utvärdering av Tillbaka till min Mac


7 procent Funktionalitet
12 index Kvalité
1 stjärnor Kundnöjdhet

Positivt/Negativt

Positivt
  • Det var bra när Mavericks var installerat.
  • Skärmdelning fungerade nästan fantastiskt när Mavericks var installerat.
Negativt
  • Apple har förstört det bästa med Mac.
  • Apple utnyttjar dig som kund i deras egna produktutveckling.
  • Dom har släppt programvara som inte är färdigutvecklad.
  • Apple lurar dig att tro att det faktiskt fungerar.

 

 

 

 

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!